Tuesday, October 14, 2003
رايانه به کودک شما حرف زدن مي آموزد
img src="http://www.jamejamdaily.net/images/20030924/004.jpg">
همه کودکان وقتي شروع به حرف زدن مي کنند ، بسياري از حروف يا هجاهارا درست ادا نمي کنند و هستند کودکاني که در سالهاي بعد حتي در دوران دبستان اين مشکل را دارند.
محققان اعتقاد دارند اين مشکل از آنجا ناشي مي شود که کودکان توانايي تشخيص هجاهاي مختلف را ندارند. اين يک مشکل شنيداري است که منجر به بروز يک مشکل تکلمي مي شود. يک برنامه رايانه اي ساده که به کودکان فرق گذاشتن بين اصوات را ياد مي دهد، مي تواند به طور چشمگيري مهارت هاي شنيداري آنها را افزايش دهد. توليدکننده هاي اين بازي ادعا مي کنند که کودکان با کمک اين بازي طي چند هفته مي توانند معادل 2سال پيشرفت کنند. ديويد مور از دانشگاه آکسفورد اين بازي را که «پديده» ناميده مي شود، براي کمک به کودکاني که مشکل تکلم دارند، ابداع کرده ؛ ولي اعتقاد دارد براي همه کودکان مفيد است.
در اين بازي کودک بايد 2هجاي مختلف مانند «ي» در سيب و «ي» در سيل را از هم تشخيص دهد. يک هجا براي کودک پخش مي شود ، در ادامه از کودک خواسته مي شود تا از ميان چند هجاي متفاوت که پخش مي شود آن هجايي را که با اولي مطابقت دارد ، انتخاب کند. همچنان که بازي ادامه مي يابد، هجاها شباهت بيشتري به يکديگر پيدا مي کنند و تمايز ميان آنها مشکل تر مي شود. در ازاي 44 هجاي زبان انگليسي مي توان هزار زوج کلمه از کودک پرسيد ؛ اما در اين بازي تنها 22 زوج کلمه پرسيده مي شود در آخرين آزمون ها 18 کودک بين 8 تا 10 سال 3 بار در هفته به مدت 4هفته با اين نرم افزار بازي کردند. به وسيله يک آزمون شنوايي استاندارد ، توانايي تکلم آنها در پيش و پس از اين دوره مورد بررسي قرار گرفت.
گروه پژوهشگر ، متوجه پيشرفت قابل ملاحظه اي در توانايي هاي کلامي اين کودکان شد. در مقايسه با کودکاني که اين بازي را انجام نداده بودند ، پيشرفت اين کودکان معادل 4/2 سال بود. در آزمون هاي ديگري که روي کودکان داراي مشکل يادگيري به وسيله اين بازي صورت گرفت ، نتايج مشابهي گزارش شد. ولي يک محقق به نام تد وارگ از دانشگاهي در انگليس هشدار داد که اين نحوه آموزش به کودکان مي تواند نتايج گمراه کننده اي به دنبال داشته باشد. پيشرفت حاصل شده ممکن است به دليل تلاش معلمان و پزشکان باشد نه به دليل تاثير اين بازي.
مور در جواب مي گويد: آزمايش هاي مستقلي انجام خواهد شد؛ ولي من اعتقاد دارم که اين نرم افزار مي تواند يک تحول عظيم در آموزش پديد آورد. ممکن است در آينده اين آرزوي کودکان که همه کارهاي خود را به وسيله رايانه انجام دهند، تحقق يابد.
مترجم : شيوا ثمراني