--> Audiology iran

 

خواندنيمطالب

وزوزگوش

(Tinnitus)

مقالات

Links


سمعک

كلينيك شنوايي و سمعك سينا

توانبخشي ايران

موسيقي درماني

moniran

ear-hearing

Ali A. Danesh 

the hearing doctor

navid shahnaz

[Powered by Blogger]

نظر خواهي
بيننده گرامي جزو كدام دسته هستيد؟

اديولوژيست
متخصص گوش ،حلق وبيني
دانشجوي اديولوژي
پيراپزشك
ساير افراد

 

سطح وبلاگ
به نظرشمااين وبلاگ برای چه کسانی مناسب است؟

فقط برای متخصصين
هم متخصصين و هم عموم
فقط برای عموم


Current Results

Archives


05/01/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 07/01/2003 07/01/2003 - 08/01/2003 08/01/2003 - 09/01/2003 09/01/2003 - 10/01/2003 10/01/2003 - 11/01/2003 11/01/2003 - 12/01/2003 12/01/2003 - 01/01/2004 01/01/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 03/01/2004 03/01/2004 - 04/01/2004 04/01/2004 - 05/01/2004 05/01/2004 - 06/01/2004 06/01/2004 - 07/01/2004 07/01/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 09/01/2004 09/01/2004 - 10/01/2004 01/01/2005 - 02/01/2005 08/01/2005 - 09/01/2005 09/01/2005 - 10/01/2005 04/01/2006 - 05/01/2006 07/01/2006 - 08/01/2006

 

Powered By


Template By



-
 
 

 
   Saturday, June 21, 2003


يادگيري و ذخيره اطلاعات در مغز

انتقال پيام، يكي از ويژگيهاي هر سلول تحريك پذيري است. سلول هاي عصبي اين خاصيت را بهتر نشان مي دهند. غشاي آنها در حالت آرامش، داراي يك پتانسيل الكتريكي 70 ميلي ولت است. عاملي كه موجب تحريك مي شود، محرك نام دارد. محرك مي تواند به شكل هاي مختلف (صدا، نور، الكتريسته و...) باشد و براي اينكه بتواند تحريك ايجاد كند، بايد از حد معيني به نام "شدت آستانه" كمتر نباشد. محرك ابتدا روي سلولهاي حسي تأثير مي گذارد. آنها نيز پيام را به سلول هاي عصبي انتقال مي دهند. در غشاي آنها پتانسيل عمل ايجاد مي شود كه پس از تحريك، پيام را نقطه به نقطه انتقال مي دهد و فوراً به حالت آرامش بر مي گردد. بين سلول هاي عصبي يا اين سلول ها با سلول هاي ماهيچه اي، فضاي كوچكي وجود دارد كه به فضاي سيناپسي معروف است. پيام ها در اين قسمت به صورت مواد شيميايي انتقال داده مي شوند. محرك از اين طريق، تصويري از خود بر جاي مي گذارد كه با تكرار آن به صورت پايدار، ذخيره مي شود. در واقع "تكرار"، اصل اساسي يادگيري محسوب مي شود.

چگونگي استفاده از حواس براي درك و فراگيري مفاهيم، اهميت ويژه دارد. با اينكه در اغلب موارد، يكي از آنها بيشتر به كار گرفته مي شود، ولي سنجيده و معقول خواهد بود كه اطلاعات از طريق چند حس كسب شوند. زيرا از اطلاعات دريافت شده توسط حس شنوايي فقط 20 درصد و توسط حس بينايي حدود 35 درصد به خاطر مي ماند. در مقابل، از مجموع آنچه ديده و شنيده ايم، تقريباً 50 درصد آن را بخاطر مي آوريم. در نتيجه، اگر در يادگيري از روشها و حواس مختلف استفاده شود، بازدهي و حضور ذهن افزايش خواهد يافت.

در روش تصويري، اطلاعاتي كه از طريق خواندن كتابها و متون، جداول و تصاوير به دست آمده اند، به بهترين شكل ذخيره مي شوند. آسانترين شيوه يادگيري، روش شنيداري است. در اين روش، مفاهيم از طريق شركت در جلسات بحث و سخنراني، گوش كردن نوارهاي آموزشي يا مطالعه با صداي بلند دريافت شده و به خاطر سپرده مي شوند. يكي ديگر از روشهاي يادگيري، تبادل اطلاعات از طريق شركت در سمينارها و بحث هاي گروهي است. در اين روش، طرح سؤال و پاسخگويي به آن از اهميت ويژه اي بر خوردار است. فرايند يادگيري را مي توان با حركت نيز تقويت كرد. براي مثال: مطالعه در هنگام راه رفتن، بخشهايي از متن را با ماژيك ماركر مشخص كردن، و اطلاعات مهم را از روزنامه و مجله و... جدا كردن، از جمله روشهاي حركتي هستند كه در فراگيري، بسيار مفيد واقع مي شوند.

   [ posted  @ 11:21 AM ] [ ]